COM ES FORMA L’AUTOESTIMA?
En el moment en què el nen compara la imatge que s’ha anat formant d’ell
mateix (referida a com es veu físicament, personalment i socialment) amb la
imatge ideal de la persona que voldria ser, és quan comença a formar-se la
seva autoestima. Un nen, per exemple, pot pensar que té una intel·ligència
normal però, tot i així, li desagrada perquè la voldria tenir superior.
Si la diferència entre la imatge que té el nen de si mateix i l’ideal és molt gran,
l’autoestima serà baixa, si la diferència és petita l’autoestima serà alta.
No podré tenir una bona autoestima si…
… no sóc convidat a les festes d’aniversari dels meus companys.
… contínuament em renyen o estic castigat.
… ningú vol seure o fer els treballs amb mi.
… contínuament em diuen que tot ho faig malament.
… em tracten com si fos ximple.
… perdo els deures, tot i que m’han costat més de fer que als
altres.
… sovint faig coses que no voldria i encara que després demani
perdó, ja és massa tard!

mateix (referida a com es veu físicament, personalment i socialment) amb la
imatge ideal de la persona que voldria ser, és quan comença a formar-se la
seva autoestima. Un nen, per exemple, pot pensar que té una intel·ligència
normal però, tot i així, li desagrada perquè la voldria tenir superior.
Si la diferència entre la imatge que té el nen de si mateix i l’ideal és molt gran,
l’autoestima serà baixa, si la diferència és petita l’autoestima serà alta.
No podré tenir una bona autoestima si…
… no sóc convidat a les festes d’aniversari dels meus companys.
… contínuament em renyen o estic castigat.
… ningú vol seure o fer els treballs amb mi.
… contínuament em diuen que tot ho faig malament.
… em tracten com si fos ximple.
… perdo els deures, tot i que m’han costat més de fer que als
altres.
… sovint faig coses que no voldria i encara que després demani
perdó, ja és massa tard!
BONA AUTOESTIMA ÉS:
I sentir-te bé amb tu mateix.
I notar que ets important.
I que els altres t’estimin.
I tenir amics.
I sentir-te content amb el que penses, dius o fas.
I reconèixer els teus errors i acceptar-los.
I complir les teves responsabilitats.
I viure feliç.
I fer feliços els altres (no fer-los enfadar!).
I notar que ets important.
I que els altres t’estimin.
I tenir amics.
I sentir-te content amb el que penses, dius o fas.
I reconèixer els teus errors i acceptar-los.
I complir les teves responsabilitats.
I viure feliç.
I fer feliços els altres (no fer-los enfadar!).
RECORDA AQUESTS 5 PUNTS CLAU PER MILLORAR L’AUTOESTIMA!
1. Accepta’l!. Fes-lo sentir únic, valora’l a ell com a persona i no valoris
solament els seus èxits i competències.
2. Descobreix què té d’especial i digues-li!. Practica l’elogi, tenint en compte
les seves dificultats i grau d’esforç. Verbalitza tots els aspectes positius de
la seva conducta.
3. “Creu en ell”. Ofereix-li confiança. Proposa-li responsabilitats
amb la teva supervisió i ajut. Pots començar oferint-li activitats en què saps
que fàcilment pot aconseguir èxits.
4. Analitza els teus missatges. Aquests s’han de convertir en missatges
positius que li indiquin què esperem d’ell (sense oblidar on són les seves
dificultats).
5. Fes ús del llenguatge de l’autoestima. Millora la teva comunicació amb ell.
Utilitza un llenguatge positiu i evita acusacions, ridiculitzacions i comentaris
irònics.
solament els seus èxits i competències.
2. Descobreix què té d’especial i digues-li!. Practica l’elogi, tenint en compte
les seves dificultats i grau d’esforç. Verbalitza tots els aspectes positius de
la seva conducta.
3. “Creu en ell”. Ofereix-li confiança. Proposa-li responsabilitats
amb la teva supervisió i ajut. Pots començar oferint-li activitats en què saps
que fàcilment pot aconseguir èxits.
4. Analitza els teus missatges. Aquests s’han de convertir en missatges
positius que li indiquin què esperem d’ell (sense oblidar on són les seves
dificultats).
5. Fes ús del llenguatge de l’autoestima. Millora la teva comunicació amb ell.
Utilitza un llenguatge positiu i evita acusacions, ridiculitzacions i comentaris
irònics.
“Potenciar una bona autoestima en el
nen és la millor defensa perquè
sàpiga enfrontar-se amb èxit als diferents
reptes que li oferirà la vida.”
nen és la millor defensa perquè
sàpiga enfrontar-se amb èxit als diferents
reptes que li oferirà la vida.”
Intenta substituir el verb “ésser” pel verb “estar”. D’aquesta forma no ataquem la seva autoestima, el que fem és mostrar-li la conducta correcta.
En lloc de dir-li “ets un desendreçat” podem dir-li “la teva habitació està desendreçada”.
En lloc de dir-li “ets un desendreçat” podem dir-li “la teva habitació està desendreçada”.