dimarts, 27 de maig del 2014

Aprendre + educació emocional

Tots i totes hem estat alumnes en una classe, en un curs, oients en una conferència.....Sabem molt bé què ens agrada i que no del professor/a o conferenciant que tenim davant.
Possiblement aprenem millor, quan el/la docent respecta el nostre estil d'aprenentatge i quan té en compte alguns aspectes bàsics:


  • Sap que és impossible mantenir l'atenció més de 20 minuts seguits si el qui l'escolta ho fa de forma passiva.
  • Sap que si aconsegueix despertar la curiositat entre els alumnes, aquests estaran molt més atents i per tant aprendran millor.
  • Sap que si aconsegueix emocionar, la comunicació serà molt més fluïda i per tant no només transmetrà coneixements sinó que aquesta conduirà a l'acció.
  • Sap que el bon humor, el petit joc, l'efecte sorpresa, tenen un efecte molt beneficiós sobre l'aprenentatge
  • Sap que si vivim experiències estimulants, automàticament es connecten més neurones en el nostre cervell, i que quantes més connexions hi ha, més aprenentatge es produeix i si ,a més,  aquesta experiència dura més estona, les connexions són més fortes.
  • Sap que aprendre no és  guardar a la memòria, sinó és sobretot saber recuperar, saber expressar, saber utilitzar, saber pensar i saber argumentar.
  • Sap que la motivació és la part fonamental de l'aprenentatge i que en canvi la por i l'estrés la impossibiliten.

Màgia, il.lusió, sorpresa, curiositat, joc, són elements imprescindibles que ens han d'ajudar a que les persones que tenim davant, aprenguin millor, siguin petits infants, siguin nens i nenes, joves adolescents, o persones adultes.

divendres, 16 de maig del 2014

dilluns, 12 de maig del 2014

Trastorns de conducte: Estratègies i recursos

Però qui són els alumnes amb trastorns de conducta?
Segons Rodríguez-Sacristán (1987) són alumnes que tenen "un conjunt de comportaments, de formes d'actuació diverses, que no sempre són entitats clíniques definides, que tenen com a elements comuns: molestar a altres i trencar las normes socials acceptades".

Què ens diu la Organització Mundial de la Salut, el CIE-10?
Són "els trastorns dissocials es caracteritzen per una forma persistent i reiterada de comportament dissocial, agressiu o retador que en els seus graus més extrems pot arribar a violacions de les normes, més del que seria acceptable pel caràcter i l'edat de l'individu afectat i les característiques de la societat en la que viu".

A qui podem descartar?

-Trastorns greus del desenvolupament (espectre autístic, psicosis infantils, ...),
-Psicosis de la segona infància,
-Psicosis de l'adolescència.
-Síndromes associats al retard mental.
-Etc.
Partim de la idea de que els trastorns de conducta no són una entitat clínica constituïda, manifesta una dificultat de maduració emocional i de créixer com a persona i que els trastorns de conducta són la manifestació objectiva d'un suposat patiment psíquic de naturalesa específica.

1. Amb l'alumnat:
1.1. A nivell individual
  • Tenir una persona de referència (co-tutor).
  • Fer un treball pedagògic d'interiorització del Reglament Intern del centre.
  • Aportar idees i elements perquè l'alumne/a pugui entendre el perquè de la seva conducta.
  • Ajudar a diferenciar i tractar les faltes de conducta.
  • Aprendre a millorar la comunicació amb els companys i professors, bàsicament, mitjançant el diàleg.
  • Arribar a verbalitzar de manera coherent els seus sentiments.
  • Que disposi d'un espai per a l'expressió que necessita (dibuixar, parlar, escriure, xat, ...)
  • Modificar o adaptar la duració del temps de les tasques proposades o del mateix horari de classe.
  • Les activitats poden ser manipulatives o més creatives.
  • Ús de les noves tecnologies o materials.
1.2. A nivell grupal
  • Dissenyar crèdits específics (manipulatius, relacionats amb la vida real, creatius o d'expressió plàstica, teatre, jocs esportius, ball, ...).
  • Treball per projectes o centres d'interès.
  • Aules d'autoaprenentatge.
  • Treballar algun programa (xerrades, activitats, ...) sobre l'autoimatge, autoconcepte, les relacions, les habilitats socials, ...
  • Treball de dinàmiques de grups.
  • Conèixer la mediació i col·laborar-ne.
  • Diferenciar del què és bullying.

2. Amb el professorat:
  • Participar en programes o cursos per a treballar aspectes d'aquest alumnat.
  • Conèixer la realitat social i l'entorn familiar que tenen fora de l'institut.
  • Comprendre els aspectes evolutius.
  • Compartir la responsabilitat.
  • Establir un co-tutor o persona de referència.
  • Tenir un referent clar i proper a qui pot adreçar-se.
  • Consensuar acords d'intervenció en les reunions.
  • Comprendre els aspectes psicològics: baixa resistència a la frustració, ansietat, baix control, impulsivitat, creences o pensaments distorsionades, duresa emocional, baixa autoestima, disonomia o desordre escolar, ...
  • Mostrar una actitud de respecte i comprensió.
  • Valorar els aspectes positius individuals (petites coses).
  • Intentar crear un "reconeixement" envers l'alumne respecte a un "àrea" en la qual sigui hàbil.

2.1. Tutor/a
  • Tenir un recolzament i suport per la tasca difícil que té, per part de la resta del personal docent.
  • Fer l'acollida en primer terme de l'alumne/a.
  • Acompanyar l'alumne/a en el seu malestar i ajudar-lo a vincular-se a les activitats educatives.
  • Generar expectatives d'èxit.
  • Diferenciar entre la persona i l'acte conflictiu.
  • Vehiculitzar les informacions i intervencions del cas, amb l'ajut del psicopedagog.
  • Estar alerta i analitzar la situació en cada moment.
  • Tenir pautes per com han de fer les entrevistes familiars.
  • Registre d'entrevistes.
  • Establir una comunicació periòdica amb les famílies i altres professionals o serveis que intervenen.
  • Ús de l'agenda escolar.
  • Pactes personals o contractes pedagògics amb l'alumne/a i/o família.
  • Fulls de seguiment setmanal, diari personal, ...
  • Marcar límits molt concrets, que siguin fàcilment avaluables.
  • Treballar el "no" i l'autocontrol, per aplicar-ho a la vida habitual.
  • Treballar el sentiment de pertinença al grup, l'autoestima, bon clima de classe, les normes i regles de classe clares, aprofitar temes de debat per treballar els valors, fer jocs de rol o dramatitzacions, etc.
  • Crear un entorn agradable i un ambient facilitador.

dimecres, 30 d’abril del 2014

El treball a l'aula amb alumnat talentós.

El treball de les altes capacitats s'ha posat en el punt de mira de molts professionals del món sanitari i també del món educatiu.
Val la pena remarcar la importància de la detecció precoç i de l'aprenentatge i atenció individual vers aquests infants.
En aquest enllaç hi trobareu informació i també un simposi sobre les altes capacitats, en les Jornades d'Educació emocional.









http://www.jornadeseducacioemocional.com/wp-content/uploads/mat_anterior/vi_jornades/web_com/ed_emocional_en_alumnes_amb_altes_capacitats.pdf

dilluns, 28 d’abril del 2014

PUC

L'educació emocional, és la base de tots els aprenentatges personals i cognitius existents. Aquí teniu l'enllaç d'un material excel.lent i molt útil per treballar tant a casa com a l'escola.
Espero que us agradi.

dimarts, 22 d’abril del 2014

Ulleres positives

Avui, repassant els blocs que segueixo, he pogut gaudir d'un post molt especial, escrit per una persona molt especial per mi. La meva mestra en Educació Emocional. MªTeresa, gràcies!!! Fins aviat.


http://emocionat2.blogspot.com.es/2014/04/ulleres-emocionals-positives.html

dimecres, 2 d’abril del 2014

Masclisme. No toca!!!!!

Tot i que la situació ha canviat molt en els últims anys , encara queda un llarg camí per arribar a la igualtat de gènere . La societat no espera el mateix, ni ofereix idèntiques oportunitats a homes ia dones . A més , es valora de manera més positiva als que s'ajusten a les expectatives i els rols dominants . Alguns estudis han demostrat que els homes que despleguen característiques " masculines" i les dones que exhibeixen característiques " femenines " reben avaluacions més positives que els que no ho fan , segons explica l'informe de la campanya " Mou-te per una educació d'igualtat" , impulsada per ajuda en Acció , Entrecultures i InteRed i recolzada per l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional al Desenvolupament .
I és que no som conscients , però tots tenim molt arrelats alguns prejudicis i actituds masclistes que seguim reproduint generació rere generació , segurament perquè és el que hem observat i interioritzat des que érem petits . Per això , l'educació és fonamental per trencar amb aquests prejudicis . A casa , els pares són l'exemple a seguir , i convé reflexionar sobre els valors que es transmeten als fills . Per a això, és útil fer-se preguntes del tipus : Qui pren les decisions importants a casa? Com s'organitza el repartiment de tasques ? Com es resolen els conflictes ?
"Els adults que envolten els nens són una font d'informació constant, que és acceptada per ells sense filtre ni qüestionament . De manera silenciosa , els nens i nenes integren tot el que els arriba i ho imiten " , explica Sergio Díez , coordinador de l'Escola de Filòsofs dels Col · legis Brains . Des d'aquests centres educatius es suggereix un decàleg de bones pràctiques per a pares i professors que pot ajudar a educar els més petits ia prevenir la discriminació i la violència de gènere :

1 . Observar i escoltar

És important observar com es relacionen els nostres fills amb els seus companys i companyes , entendre quins conceptes manegen .

2 . Desmuntem els prejudicis

Quan afirmen una cosa categòricament cal respondre amb una pregunta : per què ? Per exemple , si el nostre fill ens diu que fregar és de dones , podem preguntar : "Per què és de dones ? Els nens no tenen mans? Per què no sabran fregar ? " . En tractar de raonar el prejudici , aquest acaba autodestruint .
A més , recordem la discriminació també es produeix cap al gènere masculí : encara hi ha una percepció dels nens han de ser més durs , mentre que les nenes són sensibles . Està mal vist ja molts nois se'ls ridiculitza per plorar , o per mostrar una major sensibilitat , i aquests són prejudicis que també hem d'esforçar per desmuntar .

3 . No es pot generalitzar

Hem fer-los comprendre que les generalitzacions condueixen a error . Cada persona és única i irrepetible , i té virtuts , defectes i capacitats pròpies , independentment de si és home o dona .
Hem característiques pròpies que ens vénen donades pel nostre sexe , però això no hauria d'implicar que tinguem diferents oportunitats o que s'esperi que ens comportem d'una manera o altra .

4 . Implicar els infants en les tasques de la llar

Assignar responsabilitats o activitats quotidianes que tradicionalment han estat considerades " coses de dones" o " coses d'homes" .

5 . Compartir la informació , debatre amb ells

És bo parlar amb ells de la informació que reben a l'escola, a la televisió , dels seus amics ... així generem l'hàbit de conversar i discutir idees a casa i fomentem en els nens l'esperit crític . A més , ens ajuda a entendre com són, què veuen , què pensen i com se senten .

6 . Comprendre les nostres pròpies limitacions quant a gènere

Hem estat educats en una societat que , igual que avui , pretenia assignar un paper a cada sexe , i per això nosaltres mateixos , tant homes com dones , tenim interioritzades algunes actituds discriminatòries . És bo mirar-nos amb ull crític i , d'alguna manera , reeducar .

7 . Respon seus dubtes

Hem de procurar que el moment de la televisió el comparteixin amb nosaltres , i hem de respondre a qualsevol pregunta que els sorgeixi respecte a allò que estan veient , incloses les aquelles sobre sexualitat o relacions entre homes i dones .

8 . Jocs " unisex "

Molts jocs tradicionals no necessiten eines , ni tenen rols definits : el mocador , la gallineta cega , el rescat ... són divertits , no entenen de gènere , i no passen de moda !

9 . dóna exemple

Ells ens observen i són com esponges : repeteixen les nostres paraules i imiten els nostres comportaments . Vine com ens relacionem amb ells , amb la nostra parella , amb nosaltres mateixos , amb l'entorn familiar i amb la societat . Els patrons de comportament s'hereten , i no és senzill deslligar d'aquesta influència familiar . Evitem rols , tòpics , llocs comuns respecte al gènere , i deixem que vagin creant les seves pròpies opinions des del respecte i l'empatia pel que és diferent .

10 . L'aprenentatge mai s'acaba

Per ensenyar hàbits , hem de ser la nostra millor versió possible . I per a això hem de desaprendre , criticar , veure i comprendre la realitat del nostre entorn i canviar el que no funciona .

divendres, 28 de març del 2014

RECOMENACIÓ LECTURA

Per tothom que ho vulgui, aquest és un llibre el qual he après moltissim a sintetitzar i  a detectar alumnes que tenen caracteristiques simptomàtiques molt semblants i que no s'acaben de definir. Per tal de poder-los atendre adequadament, aquest és un molt bon llibre.

dimarts, 25 de març del 2014

Estratègies claus, del dia a dia. Autisme

RECOMENACIÓ WEB

En aquest enllaç, us adjuntem estratègies claus del dia a dia, per les famílies i persones properes a les persones amb TEA.
MOLT INTERESSANT!!!


http://de.slideshare.net/anabelcor/estrategiasy-claves-del-dia-a-dia-en-autismo

ESTIMULAR EL GUST PER LA LECTURA

Aquí us presentem un recull de petits consells que podeu seguir a l'aula o a casa perquè els nens i nenes trobin gust per la lectura:


  • Habilitar un espai per tenir els seus llibres.
  • Trobar temps per llegir plegats.
  • Anar a la biblioteca del poble o de l'escola.
  • Regalar-se llibres.
  • Comentar lectures de diferents mitjans de comunicació.
  • Interessar-se pel que s'està llegint.
  • Animar a escriure (la llista de la compra, a l'agenda, alguna postal, etc)


divendres, 7 de març del 2014

Com actuar amb les rabietes infantils?

Al súpermercat , a l'hora de marxar del parc , o pitjor encara, en un avió ... sembla que els nens tinguessin un olfacte especial a l'hora de triar el moment més inoportú per muntar el xou . I si la rebequeria és amb públic , millor .
Els nens ens posen a prova constantment i nosaltres ens desesperem , però cal tenir en compte que no ho fan amb intenció de fastiguejar . Simplement , encara no saben expressar-se d' una altra manera .
De moment , el nen no té el llenguatge tan desenvolupat com per expressar el que vol i tampoc sap encara com manejar l'enuig o la frustració que està sentint de manera tan intensa . Llavors , què fem ? Esperar fins als 4 anys ? Es pregunten molts pares . La veritat és que és a partir d'aquesta edat quan les rebequeries comencen a formar part del passat , però en el dia a dia , hi ha moltes coses que es poden fer per , entre tots , acabar amb les maleïdes rebequeries .

1 - Prevenir

Anticipar-se a la situació és garantia d'èxit . Els pares saben perfectament quines són les situacions que poden desencadenar una rebequeria . Per què temptar la sort ? No passa res per fer una volta per no passar per davant de la botiga de llaminadures davant de la qual el nostre petit angelet gaudeix imitant la nena de l'exorcista totes les tardes . I si ens trobem amb amics al carrer, no podem demanar-li a un nen de dos anys que aguanti mitja hora de conversa .
També cal tenir en compte que quan els nens estan cansats , famolencs o fins i tot quan estan a punt de posar-se malitos estan més irritables i són més propensos a les rebequeries .

2 - despistar

A Maria se li posen les orelles vermelles , Jesús estreny fort els punys , Sandra ploriqueja i es mou inquieta a la cadira ... Són els signes d'alarma que avisen que el petit està a punt de perdre el control . En aquestes situacions cal recórrer al improvisador que cada pare porta dins per desviar l'atenció del nen . "Mira , anem a comptar quants cotxes vermells passen ! ", Li diu la Sònia a la seva filla quan la nena comença a aclaparar a l'autobús .
Una altra opció és anticipar les conseqüències , per exemple " com t'estàs portant tan bé , en acabar et pujo al cavallet " . Però alerta: , tractant-se de nens tan petits la recompensa ha de ser aviat i no és convenient fer-ho sempre , ja que així entendria que només ha de portar-se bé a canvi de premis .

3 - Ignorar

I arribem al quid de la qüestió . Hem seguit rigorosament els passos 1 i 2 i , tot i així , ens trobem amb una bella rebequeria entre mans . Igual que passa amb els adults , amb un nen en ple atac d'ira no es pot raonar . El millor que podem fer és ignorar el seu comportament , no prestar cap atenció . I això per què? Doncs perquè la rebequeria és un comportament negatiu i la nostra atenció un premi , per tant no té sentit premiar amb atenció , encara que sigui per renyar , si el que volem és que deixi de comportar-se així .
A casa és molt fàcil . Només cal canviar d'habitació i seguir al nostre . Segurament ni haurem de molestar a vigilar , ja que és molt probable que ens segueixi per tota la casa ( ja hem dit que una enrabiada sense públic és com un jardí sense flors ) .
Al carrer , és una altra història . Si estem en una zona sense perill n'hi ha prou amb allunyar-nos uns metres , no mirar o fer com que parlem per telèfon . Si es pot fer mal o intenta colpejar a nosaltres podem subjectar amb fermesa .
En un restaurant , el més probable és que haguem de treure fora una estoneta fins que es calmi i , segurament , en alguna ocasió caldrà cedir i que se surti amb la seva. Aquesta ha de ser l'excepció i no la norma , ja que si els nens aprenen que plorant i picant de peus al final obtenen el que volen , estem perduts .

4 - Passar pàgina

I un cop passat el xàfec ... a una altra cosa . Encara que estiguem encara amb el ' emprenyament ' del mal estona que ens ha fet passar , en el moment en què deixi l'enrabiada li acollim i donem per tancat el tema sense fer comentaris sobre el que ha passat.
Ja hem parlat de què fer per reduir el seu mal comportament , però els pares moltes vegades oblidem premiar quan ho fan bé , amb la qual cosa , els nens treuen la conclusió que només els presten atenció quan es porten malament . En el dia hi ha un munt d'oportunitats per dir-los el bé que fan les coses : "Que bé menja avui el meu nen ! " , " M'encanta quan jugues amb el teu cosí sense barallar ! " , " Com m'agrada què em ajudes a regar les plantes ! "
De la mateixa manera , dedicar tots els dies una estoneta d'atenció en exclusiva , compartint un joc del que ell sigui protagonista, és la millor inversió anti - rebequeries que podem fer.

Depenen del temperament del nen . Els que de nadons ploraven molt i eren difícils de calmar , poden tenir més rebequeries entre els 2 i els 4 anys .
L'actitud dels pares ha de ser tranquil · la i ferma. Si durant la rebequeria , els nens veuen que dubtem, aquesta durarà més .
Si mai hem ignorat el seu comportament durant les rebequeries , és possible que aquestes augmentin en intensitat i freqüència després de començar a fer-ho , però segurament remetrà als pocs dies .
Encara que les rebequeries semblen eternes , el desgast físic i emocional dels nens és tan gran que no solen durar més de mitja hora i es redueixen a 5 o 10 minuts si mantenim sempre la mateixa actitud .
És important que totes les persones que tenen cura al petit segueixin les mateixes normes , que han de ser poques i molt clares .

dimarts, 18 de febrer del 2014

Més TÈCNIQUES D'ESTUDI

Enguany s'acosten els exàmens del segon trimestre. Encara som a temps per poder adquirir objectius i continguts davant d'un examen.

Tots sabem que estudiar és una tècnica que s'aprèn a basa d'aplicacions i bones pràctiques. En aquest enllaç, podreu obtenir molta informació de com ajudar als alumnes i als nostres fills a tenir unes bones tècniques d'estudi per poder-les aplicar davant d'un examen. Cal buscar la més adient per cada alumnes i per cada nen/a, ja que tots tenim unes necessitats i mancances diferents.

http://www.xtec.cat/~cdorado/cdora1/classif.htm

dilluns, 17 de febrer del 2014

Guia ALTES CAPACITATS

Des de fa uns cursos, el Departament d'Educació fa molt èmfasi a l'alumnat amb altes capacitats, és a dir, als alumnes que antigament anomenavem "superdotats". Aquests alumnes se'ls considera alumnes talentosos ja que tenen el seu desenvolupament cogniu per sobre la mitjana que els altres alumnes de la seva mateixa edat.
En aquest enllaç hi trobarem molta informació sobre el tema ja que és una guia que el Departament ha publicat amb criteris d'atenció a la diversitat etc.

http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Departament/Publicacions/Col_leccions/Materials_atencio_diversitat/Altes_capacitats/Altes_capacitats.pdf

En aquest link,  també adjuntem diferents tipus d'informació important per anar treballant a l'aula.

http://www.xtec.cat/web/curriculum/sep/altescapa

dimecres, 12 de febrer del 2014

TREBALLEM L'ORIENTACIÓ



Per tal que l'aprenentatge de la lecto-escriptura sigui positiu i productiu, cal tenir una bona base en orientació i percepció de l'espai. És important començar a conèixer la dreta i l'esquerra.
A continuació, us passo un link perquè us pogueu imprimir i descarregar les fitxes per poder-ho practicar.
Són per treballar la posició, la figura fons, la coordinació viso-manual etc.

Aquí teniu el link: http://psicoeducacio.blogspot.com.es/2010/09/fitxes-percepcio.html

dijous, 6 de febrer del 2014

PSICOLOGIA

Un nou espai al bloc on  parlarem, descriurem i abordarem molts temes que ens afecten a l'hora d'educar als nostres fills i alumnes. Ja sigui la part emocional, o la part d'aprenentatges cognitius, etc.
Esperem que us agradi.


dilluns, 3 de febrer del 2014

La gelosia entre germans

El regnat d’un nen dura fins que algú el destrona. L’arribada d’un nou membre a la família, un germanet o una germaneta, pot descol·locar força al que, fins aquell moment, era el més petit de la família. Els pares, a més, també es poden trobar desorientats. “La gelosia no s’ha de passar, sinó que s’ha d’enfrontar” apuntava la psicòloga Neus calleja al reportatge que l’ARA Criatures va publicar el 15 de gener d’enguany dedicat a la gelosia i que duia l’explícit títol ‘Torneu-lo!’. Per aquesta professional, la gelosia “és bo que apareixi, perquè això vol dir que el fill té por de perdre la vinculació afectiva amb els pares, hi ha una bona vinculació, i per això n’és gelós. El que han de fer els pares és afrontar-la fins que el germà gran s’adapti a la nova situació”. El reportatge recollia també 10 propostes per superar amb èxit la nova situació.
1.       La gelosia no depèn de la diferència d’edat entre les criatures, sinó de la convivència, que depèn del caràcter dels nens i de les pautes educatives dels pares.
2.       No fer els mateixos regals als fills, ja que el que demanen és un tracte diferenciat.
3.       El dia del naixement, el germà gran pot fer un regal al petit. Però que el nounat també en faci un al germà gran és ridícul, perquè el gran pot preguntar: “Com s’ho ha fet? Quan l’ha anat a buscar?”.
4.       Dedicar-los dies exclusius per separat. Anar de passeig un dia sols amb el germà gran i recuperar així la relació que teníeu abans. La pràctica que diu “Anem junts a tot arreu” és un parany, sobretot durant els primers temps desrpés del naixement del segon.
5.       Preservar un espai privat de la casa per al germà gran, sobretot si ha de fer deures o estudiar, on el germà petit no pugui fer malbé cap activitat.
6.       Si al fill gran li fa gràcia implicar-se en les cures del nadó i demana fer-les, se li poden deixar fer un dia, però no de manera constant ni com a obligació.
7.       Quan falti poc temps per al naixement del germà, no és recomanable introduir grans canvis.
8.      Fer-los entendre que cadascú fa l’aniversari en una data de l’any i que aquell dia un dels dos germans rep regals i l’altre no.
9.       No comparar-los i, si es fa, no abusar de les comparacions entre germans.
10.   No recalcar la idea constant que un és el germà gran i l’altre el petit, perquè el gran també és un nen petit.

La millor forma de regular la gelosia és intentant conèixer quin és l'origen de la mateixa.
Ø  Haurem de tenir en compte la història prèvia del nen, la seva edat, circumstàncies, etc. També és important diferenciar entre l'aparició sobtada de la gelosia o un temperament o personalitat gelosa. En el primer cas podem sospitar de la irrupció d'algun element nou com pot ser el naixement d'un germà. En el segon cas es tracta de nens amb certa predisposició a patir gels i el seu tractament serà més complex.
Ø  En el cas que els episodis es mantinguin en el temps, la seva magnitud sigui desproporcionada respecte a lo que se espera per la seva edat i educació rebuda, produint-se un deteriorament en les relacions familiars, és quan aconsellem la visita a un professional.
Ø  Un cop identificada la presència de la gelosia, els pares i altres familiars rellevants hauran consensuar una estratègia comuna per ajudar al nen.
A nivell general exposem una sèrie d'orientacions per a minimitzar les conductes geloses entre germans:
ü  És fonamental establir un equilibri en el tracte als diferents germans de manera que no hi hagi un tracte de preferència cap a cap d'ells ni s'estableixin comparacions.
ü  Sempre és més eficaç lloar els aspectes positius que recriminar-li els negatius.
ü  Davant conductes geloses (rebequeries, desobediència, negativisme, Etc ...) pot aplicar-se la retirada d'atenció o alguna de les tècniques conductuals que s'utilitzen en la modificació de conducta. Si la gelosia suposa un reclam d'atenció emocional, hem de ser capaços de donar- la contingentment a les conductes desitjades o positives, mai després dels episodis de gelosia.
ü  Augmentar el temps en activitats i jocs de tota la família és un bon mètode per millorar la comunicació i estrènyer llaços i afeblir les pors emocionals.
ü  Cal respondre amb tranquil·litat als episodis gelosos, sense estridències ni recriminacions, comunicar-li al nen la nostra decepció pel seu comportament i retirar-li la nostra atenció. Posteriorment, quan es tranquil·litzi i, segons l'edat, podem intentar raonar els fets i donar-li l'atenció emocional. No obstant això, "raonar" amb el nen gelós (encara que tingui edat suficient per comprendre els nostres arguments) no funcionarà sempre. Hem d'entendre les seves conductes com a símptoma d'un malestar i no des de la perspectiva racional adulta.
ü  Quan la gelosia són del germà gran cap a un altre d'edat inferior pot ser útil anar-li recordant de manera subtil els avantatges i "privilegis" que té al ser més gran (per exemple: anar a dormir més tard o poder realitzar certes activitats). També, per als nens a partir dels 4/5 anys aproximadament pot ser útil donar-los cert protagonisme respecte a les atencions que precisa el seu germà petit, fent-li veure la importància de la seva ajuda per els pares (vigilar-lo, ajudar a vestir-lo, menjar, etc. sota supervisió de l'adult). A aquestes edats, per molts nens, pot ser insuportable perdre tot el protagonisme a causa del nouvingut. És freqüent que les diferents persones i familiars que visiten el nadó li dediquin una atenció gairebé exclusiva, quedant en segon terme el germà gran. Això augmenta la seva gelosia.

ü  La relació entre germans té el seu propi cicle de desenvolupament. Si el clima familiar és emocionalment estable i equilibrat, les gelosies puntuals, normalment són superades i no presenten més problemes.

dijous, 30 de gener del 2014

La gran tasca de la ONCE

Us penjo un video que he trobat a una de les webs que segueixo i penso que és molt interessant per conèixer i valorar la gran feina que fan des de la ONCE.
Des d'aquest bloc, en donem les GRACIES!!!!

http://aulamall.blogspot.com.es/2014/01/inclusio-i-la-once.html

dimarts, 28 de gener del 2014

Làmines d'expressió oral

En el següent link trobareu els dibuixos de les làmines per tal de poder treballar l'expressió oral amb alumnes d'Educació Infatil i cicle inicial.
http://www.aulapt.org/2014/01/25/laminas-para-hablar-2/

Contes per treballar les emocions

He trobat un enllaç molt i molt interessant per treballar a casa o a l'escola la part de les emocions.
Es tracta d'un bloc on ens donen recursos i sobretot els títols de contes per treballar i aprendre a gestionar cadascuna de les nostres emocions en moments determinats de la vida dels infants.
Espero que us agradi


http://conteseducacioemocional2.blogspot.com.es/2012/05/contes-infantils-per-leducacio_10.html

dilluns, 27 de gener del 2014

Síndrome de la Tourette

Aquests dies estem treballant amb la Sindrome de la Tourette, que últimament en sentim a parlar molt.
El link que us adjunto hi trobareu una pel.licula que pot ser molt interessant per treballar diversos àmbits:
* Atenció a la diversitat a l'aula.
* Explicació i "comprensió" de la patologia.
* Valors i habilitats socials així com l'empatia.

La pel.licula es diu "Al frente de la clase".
Espero que us agradi.
http://www.youtube.com/watch?v=1-F8k4dsSnE

dimecres, 22 de gener del 2014

10 notícies sobre el TDA-H a Catalunya

El TDA-H a Catalunya s'ha convertit en estudi per molts científics i universitats d'arreu.
Una de les últimes noticies és aquesta guia que ens remarca 10 noticies sobre el TDA_H a Catalunya.
Us poso l'enllaç perquè les podeu anar llegint. ENDAVANT!!!

http://tdahcatalunya.org/10-noticies-sobre-el-tdah-32013/

dijous, 9 de gener del 2014

LES DENTS

Dins l'aula d'Ed. Especial, hem posat un racó nou que es diu:
RACÓ DE PRÀXIES, on els alumnes que hi assiteixen poden practicar els sons amb la llengua.

Per tal de fer un bon aprenentatge és molt important que agafin consciència de la higiene bucal que s'ha de tenir diàriament per tal que les dents i la boca quedin ben netes.

Així doncs, per treballar aquest hàbits ho farem mitjançant un projecte que es diu:

LES DENTS




Per poder veure les imatges del projecte cliqueu aqui:

http://www.youtube.com/watch?v=6OVCoVrX7DQ&feature=player_embedded





PROVA FONÈTICA

Per avaluar la fonètica i en general tot tipus de dislàlies, he trobat aquesta prova que us pot servir. Veureu que clicant l'enllaç trobareu la prova pel mestre i també per passar a l'alumna.



dimecres, 8 de gener del 2014

LECTURES PER LLEGIR A ED.INFANTIL


En aquest enllaç, trobareu lectures per llegir a educació infantil. Es poden treballar de moltes maneres però per conèixer les lletres, les paraules, les frases, i el finalment el text, aquest recull de bibliografia pot ser molt i molt útil.

http://www.xtec.cat/sgfp/crp/recursos/banc/lectura/50lectures/infantil.pdf


dimecres, 4 de desembre del 2013

RECURSOS DE MATES PER CM I CS

En aquest enllaç trobareu molts recursos per treballar les matemàtiques tant a cicle mitja com a cicle superior.
Heu de descarregar la pàgina a l'escritori del vostre ordinador i se us descarregaran tots en un plis plas.
Que us sigui util!!
https://sites.google.com/a/xtec.cat/rdzereral/cm-i-cs-matematiques

dilluns, 2 de desembre del 2013

L'ÚS DEL LLENGUATGE A L'ESCOLA

En el link que trobareu a continuació, hi descarregareu un dossier sobre L'ÚS DEL LLENGUATGE A L'ESCOLA: Propostes d'intervenció amb alumnat de dificultats de llenguatge i de comunicació.
Espero que us sigui de gran ajuda. Val la pena tenir-lo per avaluar i actuar amb aquest tipus d'alumnat.


http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Departament/Publicacions/Monografies/Us_llenguat_escola/Us_llenguat_escola.pdf

TRASTORNS DE CONDUCTA A L'ESCOLA

Molts dels trastorns d'aprenentatge que ens trobem a l'escola provenen entre d'altres factors a la conducta.
Per entendre i intervenir millor amb alumnes amb conductes corrusives, cliqueu l'enllaç següent.


ACTIVITATS, JOCS I ESTRATÈGIES PER FOMENTAR LA LECTURA

El procés d'aprenentatge de la lecto-escriptura és un llarg camí que comença de ben petits i s'allarga tota la vida.
La lectura és la base dels aprenentatges, de la comprensió, i fins hi tot de l'expressió oral i escrita.
S'ha de fomentar una lectura diària i adequada amb textos i imatges per a cada edat.
En l'article que trobareu a l'enllaç, es manifesten diversos jocs, activitats i estratègies per fomentar la lectura a l'aula.






http://www.fundaciobromera.org/downloads/altres-recursos/articles/2.JOCS%20I%20ESTRATEGIES.pdf

diumenge, 1 de desembre del 2013

15 recursos per comprendre les matemàtiques

Una de les matèries més importants de l'aprenentatge escolar són les MATEMÀTIQUES.
És també una matèria que s'aprèn mitjançant la comprenció i també la pràctica d'exercicis.
Una web molt dinàmica per aprendre matemàtiques és la que us trobareu clicant el següent enllaç.
http://www.educacioilestic.cat/2013/11/15-idees-per-comprendre-les-matematiques.html


divendres, 29 de novembre del 2013

Més tècniques d'estudi

Molts estudis confirmen que els alumnes no saben estudiar. A l'escola es fomenta la metodología utilitzant tècniques d'estudi, però cada nen és diferent i li funcionen diferents mecanismos i estratègies.
A veure quines d'aquestes funciona millor per treballar a l'aula i també a casa.






http://www.isftic.mepsyd.es/w3/eos/MaterialesEducativos/mem2006/aprender_estudiar/index2.html



dijous, 28 de novembre del 2013

Manual de TDHA

Recentment s'ha publicat en manual de detecció i intervenció destinats a mestres i familiars dels alumnes que diagnosticats amb TDHA.
Adjuntem l'enllaç per si hi voleu fer un cop d'ull.
http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Departament/Publicacions/Col_leccions/Materials_atencio_diversitat/TDAH/TDAH.pdf

dimarts, 26 de novembre del 2013

Perquè és important fer pràxies?

Què són les pràxies?

En un post anterior explicavem què són les pràxies, i perquè serveixen, però hem rebut algun mail que necessitaveu saber perquè serveixen, doncs aquí us ho expliquem, espero que us serveixi.
L’objectiu bàsic és treballar la funcionalitat i mobilitat dels òrgans orofacials com a eina de prevenció de dislàlies. Alhora, les diferents experiències serveixen per detectar els nens/es amb dificultats de parla
La proposta de treballar les pràxies a Educació Infantil sorgeix davant les dificultats de parla i llenguatge presents en molts nens i nenes de cicle inicial. Per tant, les pràxies intenten ser un treball de prevenció en l'àmbit del llenguatge oral.

Alguns dels objectius serien:
- Desenvolupar la motricitat fina que afecta als òrgans articulatoris
- Potenciar l’agilitat, mobilitat, pressió i tancament labial
- Adquirir control, tonicitat i força lingual, labial, bucal i de respiració.
- Vivenciar les possibilitats d’obertura, moviment i pressió de les mandíbules.
- Aconseguir una correcta deglució
- Ajustar fonèticament els sons significatius de la llengua d’aprenentatge.


NO FEU PRÀXIES SENSE LA SUPERVISIÓ I RECOMENACIÓ PRÈVIA D'UN LOGOPEDA.
entatge

dilluns, 25 de novembre del 2013

TERÀPIES CONDUCTUALS


Els trastorns de la conducta són moltes vegades un entrebanc emocional per aprendre i interioritzar els continguts de totes les matèries, així com un possible enderreriment a nivell de l'aula que afecte a un mateix, als companys i als docents.

Aquí teniu algunes pautes i instruccions per tal de poder tenir una millor convivencia.

http://www.conductitlan.net/terapias_conductuales.HTML

Jocs per nens autistes

M'ha arribat a les mans aquest llibre.


És un manual de jocs i exercicis per treballar a l'aula o a casa amb nens i nenes que tenen autisme.
Un bon recurs per jugar amb ells tant en joc individual com en grup reduit.
Us adjunto l'enllaç per obtenir més información del llibre.
Espero que ús sigui útil.

http://www.psyli.com/coleccion-materiales-para-tea/1661-manual-del-juego-en-ninos-con-autismo.html

diumenge, 24 de novembre del 2013

Una definició ben especial!!!





MOLTES DE LES CONDUCTES QUE EN DIEU ALTERADES SÓN MANERES DE FER FRONT AL MÓN DES DE LA MEVA MANERA ESPECIAL DE SER I PERCEBRE. FES UN ESFORÇ PER COMPRENDRE'M.

Trastorn d'aprenentatge NO-VERBAL

Els trastorns d'aprenentatge suposen un alt percentatge de fracàs escolar al global de totes les escoles de Catalunya. Són dificultats per adquirir els mateixos coneixements que la resta del grup-classe i també dificultat per generalitzar continguts per la seva edat. Abarquen en general les àrees de matemàtiques i llenguatge oral i escrit.
Però no tots els alumnes que es detecten amb dificultats d'aprenentatge  presenten algun problema amb el llenguatge verbal, i tanmateix són més complicats de detectar pels mestres i també per la família.
Els alumnes amb trastorn d'aprenentatge NO- VERBAL (TANV) presenten les següents dificultats:
  • Mala coordinació motriu
  • Dificultats en la motricitat fina.
  • Manca d'orientació i percepció espaial
  • Afectació a la grafomotricita i en l'estructura espaial en el paper.
  • Dificultats en la realització de trencaclosques.
  • Baixa autonomia.
  • Poca conversació de la vida quotidiana o comentaris inadequats.
Però tenen habilitats en:
  • Excel.lent memòria verbal
  • Bon nivell de llenguatge



Tres, dos, un: CONCENTRACIÓ

Una de les fases més importants per estudiar és la concentració. Sovint els nens i nenes es posen a estudiar i es distreuen, desmotiven i es desconcentren, No és fàcil el procés de concentració, i calen molts factors per tal de poder-ho aconseguir.
S'ha d'anar treballant mica en mica, dia a dia. Una de les activitats que es sol realitzar és anar contant series numèriques, però un recurs ben fàcil i sencill seria el que teniu clicant l'enllaç.

http://www.xarxa-omnia.org/ccbc/jocs / pasosLaberint.html


dimarts, 19 de novembre del 2013

Racó de logopèdia: PRÀXIES

De ben segur que hem escoltat algun infant que hi ha paraules que no les pronuncia bé, o algun so, o algun fonema o varis a la vegada... Alguns sons es poden corregir o modifar a mesura que es fan gran i la seva morfologia va canviant i madurant però sovint, cal anar al logopeda perquè ho corregeixi o doni uns quants exercicis per poder pronunciar bé totes les lletres de l'abecedari. Aquests exercicis en diem pràxies.

Les pràxies buco-facials són els moviments que ajuden a exercitar i treballar tots els òrgans que intervenen en l'articulació dels fonemes: la boca, la llengua, els llavis, la mandíbula...

Cada nen i cada nena és diferent, però aquests exercicis els podeu anar fent davant del mirall amb nens i nenes de P-3 i amb repeticions de 8-10 vegades cada moviment, durant un parell de mesos, sempre prèvia consulta o amb seguiment d'algun professional.

Podeu clicar l'enllaç, ja veureu que en Doraemon ens ensenyarà moltes coses!!!!!!!!!!!

dilluns, 11 de juny del 2012

Emoció: LA RÀBIA

La ràbia és una emoció, és un sentiment, que tard o d'hora ha d'exterioritzar-se.
En molts moments de la nostra vida quotidiana, haurem vist a infants que criden, ploren, llancen objectes, sense un motiu aparent, però cal tenir present, que per ells si que hi ha un motiu, i molt greu, que els impotencia i els fa sortir aquesta reacció.
Cal trobar els motius i la base d'aquesta ràbia des de ben petits i ajudar-los a exterioritzar per tal que no quedi una espina clavada dins seu.
Aquest que us presentem és un conte per treballar aquesta emoció als més petits. Us deixem un resum per si us interessa. El llibre s'anomena SÓC UN DRAC.


Un nen parla dels seus sentiments quan està enfadat . Àlbum en què tant el text com les il.lustracions evoquen la ràbia que un nen pot sentir quan està molt enfadat . El text empra paraules en lletra de pal o lligades i encara més , en negreta. Sobre les il.lustracions fons de color càlid , destaquen els personatges. Els pares són molt petits en comparació amb les figures de la cara del nen que envaeix tota la plana de color vermell , talment un foc encès que no triga a transformar-se en drac , les joguines volen per l'habitació . Quan per fi el nen esclata en plors , és un infant petitó que els pares porten a coll.

dimarts, 5 de juny del 2012

Fracàs escolar

Tothom ha sentit a parlar del fracàs escolar, però gairebé ningú n'explica els motius i l'arrel d'on es detecta aquest fracàs escolar.
Com a professionals i pares, hem de ser concients que existeix la possibilitat que en algun moment de l'escolarització dels nostres nens tinguin fracàs escolar.
En aquest article que us adjunto, hi trobareu el perquè del fracàs escolar, què és exactament i algunes possibles solucions que ens poden ajudar.
Si teniu algun dubte podeu consultar al mail del bloc

http://www.slideshare.net/peremarques/noves-tcniques-per-a-redur-el-fracs-escolar


dimecres, 30 de maig del 2012

Tècniques d'estudi

S'acosten els exàmens de final de curs, i el més important per dur a terme uns bons resultats és aplicar diàriament les tècniques d'estudi.
Al bloc de l'AFA de la nostra escola, hi hem argumentat i explicitat algunes d'aquestes tècniques que amb la seva solvència poden ajudar a millorar l'estudi dels alumnes i les alumnes.
Aquí teniu l'enllaç i no dubteu a fer qualsevol consulta i suggeriment referent al tema i també us farem alguna recomenació.
http://afapdlc.wordpress.com/2012/05/29/eines-per-facilitar-laprenentatge-tecniques-destudi/




dimarts, 8 de maig del 2012

LES EMOCIONS

Què són les emocions?


Totes les emocions són impulsos que ens duen a actuar

L’emoció és una reacció circumstancial i transitòria, que desapareix quan ha fet la seva catarsi i ha complert la seva missió d’avisar sobre quelcom que està succeint o ha succeït al nostre voltant. Té una funció. És un missatge que ens informa d’allò que sentim en una determinada situació, que desenvolupa l’ésser humà i que se suscita en situacions intra i interpersonals. Ningú pot guardar les seves emocions a un calaix quan es relaciona amb els altres o amb sí mateix!
L’emoció és un avís intel·ligent ja que ajuda a comprendre i avaluar l’episodi que vivim d’una manera ràpida i efectiva. Té una major rapidesa funcional que el processament de dades a nivell racional. Per exemple: si toquem quelcom que està molt calent, s’envia una senyal d’alerta des de el dit fins el nostre cervell, actuant el sistema límbil cerebral (emocions) abans de que la informació arribi al córtex prefrontal (raonament).

Les emocions són relacionals, o sigui, que per a la seva resolució òptima hem de comptar amb els altres.
Segons l'Anàlisi Transaccional i altes teories humanistes, existeixen quatre emocions autèntiques: rabia, tristesa,por i alegria. A continuació s'explica per a cada emoció la situació des de la qual es desencadena i la resposta social necessària:

  • Por: sorgeix davant el perill. La reacció requerida és demanar ajuda, protecció.
  • Ràbia: sorgeix davant la injustícia. La reacció requerida és posar límits, dir-ho i demanar un canvi.
  • Tristesa: sorgeix davant una pèrdua, ajuda a poder elaborar-la. La reacció necessària és demanar consol.
  • Alegria: desde riure, fins el plaer. Permet el manteniment de la motivació per a seguir fent quelcom. La reacció social és compartir-la.

Hi ha diferència entre el que és un sentiment i una emoció: l'emoció és una experiència de gran intensitat, temporal, fundamentalment fisiològica. El sentiment és com una emoció que ha passat pel filtre cultural i/o dels pensaments en major o menor grau. A vegades també pot ser el resultat de mescles de les anteriors (gelos vist com a por i tristesa, que seria por a perdre). 

dijous, 12 d’abril del 2012

Psicomotricitat fina

IDEES PER ESTIMULAR LA PSICOMOTRICITAT FINA

Pels  mestres la paraula motricitat fina no ens és estranya, però quan proposem als pares que ho treballin des de casa, ens diuen .. el què?. A vegades donem per sabut que la terminologia que nosaltres utilitzem és prou clara, però no. Si de veritat volem que les famílies ens ajudin i participin, els hem de facilitar unes eines o pautes.

Aquí hi trobareu una sèrie d'activitats que poden fer els nens i nenes per desenvolupar la psicomotricitat fina. Tant pot servir als mestres per fer una racó dins l'aula, com als pares per treballar-ho a casa.

En aquest enllaç les trobareu:


divendres, 9 de març del 2012

L'autoestima

 
COM ES FORMA L’AUTOESTIMA?
En el moment en què el nen compara la imatge que s’ha anat formant d’ell
mateix (referida a com es veu físicament, personalment i socialment) amb la
imatge ideal de la persona que voldria ser, és quan comença a formar-se la
seva autoestima. Un nen, per exemple, pot pensar que té una intel·ligència
normal però, tot i així, li desagrada perquè la voldria tenir superior.
Si la diferència entre la imatge que té el nen de si mateix i l’ideal és molt gran,
l’autoestima serà baixa, si la diferència és petita l’autoestima serà alta.
No podré tenir una bona autoestima si…
… no sóc convidat a les festes d’aniversari dels meus companys.
… contínuament em renyen o estic castigat.
… ningú vol seure o fer els treballs amb mi.
… contínuament em diuen que tot ho faig malament.
… em tracten com si fos ximple.
… perdo els deures, tot i que m’han costat més de fer que als
altres.
… sovint faig coses que no voldria i encara que després demani
perdó, ja és massa tard!

BONA AUTOESTIMA ÉS:

I sentir-te bé amb tu mateix.
I notar que ets important.
I que els altres t’estimin.
I tenir amics.
I sentir-te content amb el que penses, dius o fas.
I reconèixer els teus errors i acceptar-los.
I complir les teves responsabilitats.
I viure feliç.
I fer feliços els altres (no fer-los enfadar!).


RECORDA AQUESTS 5 PUNTS CLAU PER MILLORAR L’AUTOESTIMA!

1. Accepta’l!. Fes-lo sentir únic, valora’l a ell com a persona i no valoris
solament els seus èxits i competències.
2. Descobreix què té d’especial i digues-li!. Practica l’elogi, tenint en compte
les seves dificultats i grau d’esforç. Verbalitza tots els aspectes positius de
la seva conducta.
3. “Creu en ell”. Ofereix-li confiança. Proposa-li responsabilitats
amb la teva supervisió i ajut. Pots començar oferint-li activitats en què saps
que fàcilment pot aconseguir èxits.
4. Analitza els teus missatges. Aquests s’han de convertir en missatges
positius que li indiquin què esperem d’ell (sense oblidar on són les seves
dificultats).
5. Fes ús del llenguatge de l’autoestima. Millora la teva comunicació amb ell.
Utilitza un llenguatge positiu i evita acusacions, ridiculitzacions i comentaris
irònics.
Potenciar una bona autoestima en el
nen és la millor defensa perquè
sàpiga enfrontar-se amb èxit als diferents
reptes que li oferirà la vida.”

Intenta substituir el verb “ésser” pel verb “estar”. D’aquesta forma no ataquem la seva autoestima, el que fem és mostrar-li la conducta correcta.
En lloc de dir-li “ets un desendreçat” podem dir-li “la teva habitació està desendreçada”.